23 mars 2010

Tutorial

Ni kanske har missat Dave Hill och hans bilder? Ta isåfall en titt! Hans sätt att bearbeta bilder har nu blivit den så kallade Dave Hill effekten. Hans bilder är verkligen något att bita i, att han orkar sitta och bearbeta dem efteråt. Helst hade jag sett att de var klara redan ur kameran, så är ju inte fallet. Det är problemet med mig, jag orkar inte lägga tid på att redigera bilder. Därför tänkte jag försöka hitta en genväg till denna effekt, och fann denna Dave Hill tutorial. Eftersom jag använder mig utav Lightroom, och helst det bara, fungerade denna tutorial utmärkt. Dock kom Photoshop in en snabbis i slutet, men kostar det så smakar det!



















Jag började med att läsa igenom tutorialen, det står lite om ljus mm, att det är viktigt när man väljer bilden. Sedan tänkte jag på vilken bild som kunde tänkas passa. Självklart kom jag ganska snabbt på att en bild på något högkontrast, -en pappa med skägg kanske?- skulle passa bra. Valde då denna. Efter de få inställningarna i Lightroom såg bilden ut såhär:


















Nu kanske denna bild inte var helt given för ändamålet, den är lite mörk och så, men budskapet kommer ju ändå fram. Det enda som behövs göra nu är att ta fram den plastiga känslan i huden, som vid redigering av kvinnor.


















Klart! Tog 10 minuter max, och för att vara ett slarvigt första försök duger det för mig!

Länkar:
Tutorial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar